Blog post

Hogyan maradtam mindful egy autó balesetben?

április 29, 2019

Igaz történet – Ezt a történetet a minap történt autós balesetem inspirálta. Egy kellemetlen helyzet, amihez közel kellett lépnem, hogy legyőzzem. Egy olyan helyzet, amit nem szeretne az ember, mégis megtörténik. A kérdés: hogyan lehet mindful az ember akkor, amikor valami nem tökéletes?

 

Nem tökéletes és ez talán a legfontosabb ebben a történetben. Mert akár látjuk, akár nem, mindenki életében vannak tökéletlen momentumok és helyzetek, amiket nem szívesen mutatunk meg a világnak. Miért nem? Mert többnyire fájdalommal járnak. Fizikai vagy érzelmi fájdalommal, amit épp elég megélni és túlélni, nemhogy még megmutatni a világnak.

Mégis, hogyan lehet tudatosan végigmenni a kellemetlen folyamaton? Hogyan lehet kiegyensúlyozottan, emelt fejjel a végére érni?

Jelen maradok

Bármilyen furcsa is, a jelen pillanat megélésével. Annak a pillanatnak a megismerésével, amiben haragszom, ellenállok, fáj valamim. Nem jó, de én mégis megnézem, hogy az milyen is valójában. Ha már nem tudok kilépni belőle, inkább megfigyelem és megismerem jobban a helyzetemet.

Hogyan reagálok?

A mindfulness foglalkozásaimban sokat beszélgetünk stresszhelyzetekről. Mindenkinek mást jelent, de egy biztos, nem szeretjük megélni. Közös a tapasztalás, a legjobb lenne, ha nem lenne. Sokszor azt gondoljuk, hogy a tapasztalásunk attól függ, mi történik velünk. Pedig van még egy tényező, amire ilyenkor nem gondolunk: hogyan reagálok erre a stresszhelyzetre?

Reakció, na persze! Kinek van arra ereje, hogy a káosz közepén arra figyeljen, hogy hogyan reagál arra, ami történik vele. Kérdezheted most.. Igen. Amikor elsodornak az események, nem rögtön vesszük észre, hogy hogyan vagyunk benne. Jó magam is akkor döbbentem rá az ominózus baleseti napon, amikor a második barátomnak is úgy vettem fel a telefont, hogy milyen rossz napom van. De itt van még egy kérdés: segített valaha rajtad az, hogy a negatív dolgokra figyeltél? Segít a helyzeten, ha folyamatosan a “mi lett volna, ha” történetet ismétled a fejedben? Valószínűleg nem, hisz a megoldások helyett még mindig az okokat keresed. A megfelelő hozzáállással nem csak a tapasztalásodat változtathatod meg, de még a jó dolgokra is könnyebben figyelhetsz fel! Ahelyett, hogy elmondod a következő barátodnak is, hogy milyen szörnyű napod van, megoszthatod vele, hogy mit tanultál ebből a helyzetből. 🙂

Mindful maradok

Legközelebb, amikor kellemetlen helyzetben találod magad próbáld ki ezt a mindfulness gyakorlatot:

  1. Figyeld meg magadat az adott helyzetben. Hogyan reagál a tested? Milyen érzések, gondolatok kavarognak benned? Hogyan reagálsz az adott helyzetre? Éld meg minden pillanatát, akármennyire is nehéz vagy kellemetlen.
  2. Maradj a jelen pillanatban és a “mi lett volna, ha”-kat próbáld meg elengedni
  3. Fókuszálj a jó dolgokra és minden olyan tényezőre, ami jó (még ebben a kellemetlenségben is)

 

Kedvet kaptál mindfulness gyakorláshoz? Felmerültek esetleg kérdések velük kapcsolatban? Ne tartsd magadban, írj bátran a rekaibolya@mflow.hu email címre.

Szép napot,

Réka Ibolya

Előző bejegyzés