A düh és én – avagy, hogyan szelídítsd meg a dühös pillanatokat? (5 tuti tipp)

március 27, 2018

Egy barátod vagy életed szerelme érzéketlen megjegyzést tesz. A főnököd tapintatlanul még egy újabb munkát rád bíz, pedig már így is havazol. A gyereknek már huszadjára mondod, hogy sétáljon melletted, de mintha a falnak beszélnél. Mindannyiunkkal történnek események, amik ki tudnak hozni a sodrunkból. Van, hogy kicsit vagyunk dühösek, inkább csak bosszant valami. Máskor elönt minket a méreg és olyan gondolataink támadnak, amin még mi is meglepődünk. A düh ott leselkedik minden élethelyzetben és várja áldozatait. Aggodalomra azonban semmi ok! Ma megmutatom neked, hogyan lehet a dühöt belső erőforrásaid és bölcsességed megtalálására fordítani!

Bizonyára vannak köztünk, akik úgy gondolják, nem különösen haragos a természetük. A düh azonban nem csak viharos időkben vagy végletekig feszített kicsattanásokban jelenik meg. A harag számtalan formában megjelenhet, így ha valaki ridegen viselkedik vagy rosszmájú megjegyzéseket tesz, ugyanúgy bekopogott hozzá a düh. Gyakran csak napokkal később vagy egy meditáció során ébredünk rá, mennyi harag lakozik valójában bennünk, mennyi dühöt halmoztunk fel az évek alatt.

Miért vagyunk dühösek? Sokan úgy érzik, ha nem gurulnak dühbe, a többi ember átgázol rajtuk. Ha nem fejezik ki ellenállásukat, nem tudják érvényesíteni akaratukat, így elvesznek abban a helyzetben. A düh azonban további bonyodalmakat szül. Miután hangot adtunk haragunknak, egy pillanatra talán megkönnyebbülést érzünk. Remek és dicső érzés lehet, mikor jól megmondjuk a másiknak a magunkét. Ám ez csak pár dicsőséges pillanatig tart általában. A düh valójában felemészti saját energiánkat, lehetetlenné teszi a jó döntéseket és rombolja kapcsolatainkat. Mit tegyünk, hogy a dühöt megszelídítsük?

A meditáció egyik nagyon fontos hozadéka, hogy megtanulhatsz jól bánni haragoddal  és nem elnyomni vagy szabadjára engedni azt. A legközelebbi meleg helyzetben tölts el némi időt a dühöddel. Figyeld meg, mi játszódik le a testedben, hol érzel feszültséget vagy kellemetlenséget. Mi történik a mellkasodban, a gyomrodban vagy a torkod terében? Milyen gondolatok kavarognak épp a fejedben? Ahogy figyeled magad, észreveheted, hogy bármely érzés is bukkanjon felszínre, meglepően hamar szertefoszlik az. Amint figyelmünk belső világunkra fordítjuk, rájövünk, hogy az eseményeket “jónak” vagy “rossznak” minősítjük, sokszor ragaszkodunk egy bizonyos végeredményhez, pedig több lehetséges megoldás is létezik. A cél, hogy olyan elfogadó és türelmes tudatállapotot teremtsünk meg, ami képes elfogadni úgy a világot, ahogy az van.

Dühösen hajlamosak vagyunk újra és újra ugyan akörül a gondolat körül járni, egy múltbeli eseményen vagy a jövőn rágódni. Légy résen és próbálj meg másra koncentrálni. Ha elkezdesz a légzésedre figyelni, ellazulsz és hátrébb lépsz a problémától egy lépésre. Madártávlatból sokkal több mindent vesz észre az ember. Lélegezz mélyeket, hogy ismét érezd a talajt a lábad alatt.

Gyorssegély dühös pillanatokhoz:

  1. Tudatosítsd, hogy a düh csak egy múló állapot, az örök változásban lévő élet egy apró részlete.
  2. Gondolj egy pozitív dologra, keresd meg pozitív tulajdonságát annak, akire dühös vagy.
  3. Tereld el gondolataidat és lélegezz. Figyeld az orrodon be –és kiáramló levegő érzetét, vezesd végig a levegő útját figyelmeddel.
  4. Mesélj bátran szeretteidnek az erőfeszítéseidről. Szükségtelen úgy tenni, mintha tökéletesek lennénk.
  5. Fontold meg, nem lehetséges-e mégis megbocsátani annak, akire haragszol. A megbocsátással elengeded a szenvedésedet okozó érzéseket és emlékeket.

Következő bejegyzés